Forsiden
12.01.2021 12:00
Er du redaktør eller utgiver med journalistiske ambisjoner for din publikasjon, men mangler faglige og troverdige ressurser som kan bidra til å nå målet?
– Å samarbeide med oss er en effektiv løsning for utgivere som er i beit for nyhetssaker skrevet av erfarne og kritiske journalister, sier ansvarlig redaktør i Fretta og daglig leder i utgiverselskapet Oslo Business Memo AS, Magne S. Otterdal.
Se dette innlegget på InstagramEt innlegg delt av Magne Otterdal (@otterfot)
I en årrekke har vi samarbeidet redaksjonelt med både fagpresse og lokalpresse om journalistikk innenfor arbeidsliv, næringsliv, politikk og økonomi. Samarbeidet med eksempelvis Finansfokus, som er Finansforbundets medlemsblad, bidro til reportasjer som høstet heder og ære med Fagpressens innertierpris for 2019.
– Erfaringene med å være en samarbeidende redaksjon med andre redaktørstyrte publikasjoner er absolutt positive. Våre tilknyttede journalister blir utfordret med flere spennende reportasjer og saker, mens de respektive redaktørene får trekke veksler på vårt nett av erfarne pressefolk, sier Otterdal.
Ifølge Fretta-redaktøren er det journalistikk dette handler om. Poenget er å utvikle en journalistisk nisje innenfor arbeidsliv, økonomi, samfunn og kultur med fokus på alt fra enkeltsaker til større og mer undersøkende prosjekter, gjerne i samarbeid med andre publikasjoner som driver etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.
– Vi har svært god erfaring med å lage stoff i samarbeid med andre redaksjoner, og det opplever jeg er gjensidig, sier Otterdal som ofte bidrar i redaksjonell idéutvikling direkte med respektive kolleger i andre publikasjoner. Vi er i så måte en god ekstraressurs for redaktører som trenger å få løst spesifikke journalistiske oppgaver og utfordringer.
En håndfull kolleger som sverger til "en gang journalist, alltid journalist" utgjør kjerneteamet i Fretta, mange er veteraner med samlet flere hundre års erfaring fra journalistikk, redaksjonell virksomhet og publisering i de viktigste av landets etablerte nyhetskanaler som Dagens Næringsliv, NRK, VG, TV2, TU mfl.
Merittlisten den journalistiske virksomheten spenner fra papir- og nettinnhold til multimedial formidling, som strømming og videoproduksjon.
Se dette innlegget på InstagramEt innlegg delt av Oslo Business Memo (@oslobusinessmemo)
– Vi anser oss som et multimediateam. Det gjør vi på flere områder, som live videoproduksjon, mobiljournalistikk, foto i tillegg til tekstbasert formidling på nett og papir.
I vårt nettverk av journalistiske og publisistiske bidragsytere, har vi tilgang til sterk kompetanse og innsikt i hvordan skape godt stoff av problemstillinger i arbeids- og næringsliv, økonomi og politikk. Dette er ikke minst sammenfallende med publisering på Oslo Business Memos egne flater siden 2010.
(Oppdatert januar 2024)